A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Végkimerülésig a jobb jegyért?

A tanév vége minden diákot megterhel - ilyenkor a legnagyobb a hajtás. Az iskolások már fáradtak, mégis most kell a legtöbbet kihozniuk magukból. De vajon meddig lehet a gyerekeket terhelni, és főleg meddig érdemes?

Fotó: Shutterstock.com

Témazárók és feleletek egymás hegyén-hátán – a tanév vége mindig a legmegterhelőbb időszak a diákok számára. Sokan még ilyenkor is hajtanak a jobb jegyért, pluszfeladatokat vagy dolgozatokat is vállalva a cél érdekében. A nagy nyomás alatt az sem ritka, hogy egy gyerek ilyenkor rontja le átlagát, hiába az egész éves munka.

Az ok egyszerűen annyi, hogy kimerült. A szülőnek ilyenkor óriási a szerepe: biztatnia kell és átlendíteni a holtponton. A szakember szerint azonban azt is fel kell ismerni, ha már nem szabad tovább hajszolni a gyereket.

'Függetlenül attól, hogy hajtanak-e a jobb jegyért vagy sem, minden gyereken érződik az év vége. Ez hasonló a felnőttek kiégéséhez – mondja Szél Erzsébet iskolapszichológus. – Ebben az időszakban megszaporodnak például a magatartásproblémák, de az sem ritka, hogy a gyerek melankolikussá válik. Mindez természetes velejárója a tanév utolsó időszakának, ha azonban testi tünetekkel is jár a dolog, az már problémát jelez.'

A szakember elmondta: a leggyakoribb a hasfájás és az étvágytalanság, a gyerekek először így reagálnak a stresszhelyzetre. Emellett elkezdik mondogatni, hogy nincs már kedvük suliba menni, és egyre sűrűbben emlegetnek fel rossz élményeket az intézményben töltött időszakból.

TÚLÉLŐ TIPPEK AZ UTOLSÓ KÉT HÉTRE
KIS SZÜNETEK: Akármekkora is a hajtás, akár tanulás közben is vegye rá a gyereket, hogy lopjon magának egy kis időt a semmittevésre! Bambuljon a nagyvilágba, csukja le a szemét egy pár percre, vagy hallgasson egy kis zenét. Felfrissülve ugyanis sokkal jobban fog majd az agya, ráadásul ez idő alatt is ülepszik benne a már megtanult tananyag.
APRÓ CÉLOK: Ne büntesse, ha már nincs kedve tanulni, inkább próbálja motiválni! A kicsiknél ki lehet tűzni apró célokat, ha jól dolgoznak, a nagyobb gyerekeknél pedig azzal érveljen, hogy a befektetett munka megtérül a későbbiekben, illetve megbosszulja magát, ha lerontja a jegyét.
JÁTÉK A SZABADBAN: Annak a gyereknek, aki többet van friss levegőn, jobban fog az agya. A legjobb, ha sportol is valamit, hogy levezesse a felgyülemlett feszültséget, de ha csak lemegy a játszótérre, vagy sétálnak egyet, már az is sokat segít, hogy ne érezze úgy: megbolondul a négy fal között a tankönyveivel.
VISSZASZÁMLÁLÁS: Ha már teljesen kiborult a gyerek azon, hogy soha nem lesz vége a tanévnek, készítsen neki visszaszámlálót. Vágják a centit, vagy satírozzák a napokat a naptárban - közelebb a szabadság.
A fejfájásos tünetek is sok esetben már az év végi hajtáshoz köthetők, és nem ritka az a panasz sem, hogy a diák gombócot érez a torkában. 'A szülő vagy a tanár kedvéért sokszor még ilyenkor is próbálkoznak, de ilyen esetben már fel kell tenni a kérdést: biztos, hogy megéri a jobb jegyért ezt a nyomást elviselni?' – figyelmeztet az iskolapszichológus.

A jegyekért való hajtás minden év végén hangsúlyossá válik azokban a családokban, ahol elvárás a jó teljesítmény, bizonyos időszakokban pedig még az átlagosnál is többet számít, mi kerül a bizonyítványba. Ez a hetedik, illetve a tizenegyedik-tizenkettedik osztály vége – mindegyiknél a továbbtanuláshoz jelenthet plusz- vagy mínuszpontokat egy jobb vagy rosszabb jegy.

Ha pedig a gyerek hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumba felvételizik, értelemszerűen a negyedik vagy a hatodik osztályos bizonyítvány a legfontosabb.

'Ezekben az években a szülő az átlagosnál jobban figyel a gyerek eredményeire, de azt is figyelembe kell venni, hogy a tanuló számára egy idő után már nem az a mérvadó, hogy az ő elvárásainak megfeleljen – hívta fel a figyelmet a szakember. – Míg alsóban apu, anyu és a tanítónő kedvéért tanul a kisdiák, felső tagozatban a kortárs kapcsolatok szerepe erősödik fel.

Vagyis aki év közben azért nem tanult, mert ez számít menőnek, az az utolsó hetekben sem igyekszik majd javítani az eredményein. Az a mentalitás pedig, hogy nem másokért, hanem önmagunkért és a céljaink eléréséért tanulunk, csak tizenhat éves kor után kezd el kialakulni.'

Összefoglalva tehát: az alsós kor után a szülő már valószínűleg hiába görcsöl a gyerekkel, ha ő nem akarja, úgysem fog hajtani. Abban az esetben viszont, ha a fiatal valóban komolyan veszi az elért eredményeit, fontos, hogy a felnőttek mellette álljanak, és észrevegyék, ha segítségre van szüksége.

'Ha látjuk rajta, hogy fáradt, már nem szabad erőltetni a tanulást, ahogy a pluszfeladatokat sem, mikor érzékelhető, hogy nehezen megy neki. Jól jöhet ilyenkor egy közös családi lazítás, amiből feltöltődhet, a teljesítményről pedig az érzelmekre kell áttenni a hangsúlyt.

Tisztázni kell vele, hogy az eredményeitől függetlenül szeretjük, és nekünk is be kell látnunk: a jövőbeni boldogulásnak nem feltétlenül a kitűnő bizonyítvány a záloga.'

Címkék: iskola, tanulás, bizonyítvány, kimerültség, tanév vége, osztályzat

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!