Valóban a haláltól félünk?
A november mindig szomorkás egy kicsit. Az elmúlás, a természet élettelensége, a sok eső és nyirkos hideg ellepi a lelkünket. A halottainkról is ebben az időszakban emlékezünk meg.
![]()
Sokan úgy gondolják, hogy nem a halál a félelmetes. Hiszen meghalni azt jelenti, megérkezni a semmibe. Minden emlék, minden bánat, minden fájdalom elszáll. Persze a jó dolgok is, de amire nem emlékezünk, azután nem búslakodunk. A túlvilágban hívők pedig azért nem félnek a haláltól, mert szépet ígér. A vikingeknek a Valhallát, az indiaiaknak a mokshát, a keresztényeknek a mennyországot, a gyerekeknek tündérkertet.
Ahány ember, ahány legenda, ahány történelem, ahány kultúra, mind-mind másképp vélekedik a halálról. Mégis egy kicsit ugyanúgy. Nem a haláltól félünk tehát. Hanem az oda vezető ismeretlen úttól. A fájdalomtól, kiszolgáltatottságtól, veszteségtől.
Nem vég, csak egy új kezdet
A hitetlenek úgy vélekednek, hogy a vallás egyfajta kapaszkodó. A hit a halál utáni életben segít elviselni a mulandóságunk tudatát. Ahogy Freud mondta, a vallás egyfajta össznépi neurózis. Az emberiség többsége – különböző formákban bár – mégiscsak hisz a halál utáni életben. Vagyis a halált nem befejezésnek, a végnek, hanem egy új élet kezdetének tartják.
A másvilágot sokan gyönyörű, békés mezőnek képzelik, ahol legszebb valójukban, gondtalanul sétálgatnak az elhunytak, találkozhatnak szeretteikkel, miközben angyalok énekét hallgatják és mannát eszegetnek.
![]()
Az erkölcs mint vizsgatétel
Az egyiptomiak voltak az elsők, akik megfogalmazták, hogy a földi élet nem más, mint próbatér. Az itt tanúsított erkölcsiség a feltétele a lelkünk további fennmaradásának. Az egyiptomiak életét a túlvilágra való készülődés jellemezte.
Úgy tartották, hogy a fáraók a napisten kiválasztottai, így az alvilági istenektől nem kellett félniük. Az elhunytat hajó szállította a túlvilágra, ahol hét stációs vizsgán kellett megfelelnie. Szívét egy pehellyel kiegyensúlyozott mérlegre tették, és számot kellett adnia életéről.
Ideák és árnyékuk
A görögök Platon ideatanával híresültek el a túlvilágról való filozófiájukról. Platon az ideák (tökéletes lelkek) anyagtalan világát és annak földi vetületét (árnyékát) különböztette meg. Az emberi lelkek a világlélekből szakadtak ki, így van az, hogy mivel testük elzárja előlük a tudást, nem emlékeznek semmire, mégis folyton visszavágynak oda. Földi megmérettetésük eredményeként juthatnak vissza az ideák világába.
A Földről eltávozott lélek – hogy újabb tapasztalatokat szerezzen – önként, szabadon döntheti el, milyen életutat szeretne végigjárni a Földön.
![]()
Keresztény elragadtatás
Ha a lelked tiszta, a szívedben lakik a mennyei királyság – tanítja a keresztény egyház, ha nem is pont ezekkel a szavakkal. Modernebb evangéliumelemzések szerint a pokol és a mennyország a szívünkben él, a régi dogmák szerint azonban igenis a pokol tüzén ég az örökkévalóságig, aki bűnben halálozott el.
Ennek elkerülésére találta ki a középkorban a keresztény egyház bűnbocsátó cédulákat, melyeket jó pénzért lehetett megvásárolni a papoktól. Ez bizonyította a krisztusi állítás igazát, miszerint könnyebb a tevének átjutni a tű fokán, mint gazdagnak bejutni a mennyországba. A keresztényeknél ugyanakkor nyomatékosan megjelenik a szeretet témája, amely átsegít minden krízisen, és ami voltaképpen a lét értelme.
Már megint a Földön
A keleti vallásokban erőteljesen jelen van az újraszületés gondolata, vagyis a körforgás lehetősége. A halál pillanatában a lélek azonnal visszatér a Földre, hacsak nem megvilágosodott állapotban halálozott el, mert akkor már nincs szüksége rá, hogy újra megszülessen. Bizonyos jelek alapján le is követhető, hogy hová kerül az újraszületett lélek.
A kis Buddha című film bemutatja, milyen bizonyítékok kellenek, hogy beazonosítsák a Buddha új testét. Például a kisgyerek felismeri a halott buddha csészéjét. De nem biztos, hogy éppen embernek születünk. Hiszen a keletiek szerint azért születünk le erre a földi világra, hogy tanuljunk, tapasztalatokat szerezzünk, hogy egyre fejlettebb legyen a lelkünk. Ha a leckét jobban megtanuljuk majomként, akkor majomként fogunk újraszületni.
![]()
Itt a vége, fuss el véle!
A gyerekeknek fényes zöld rétekről, csodaszép virágokról, hihetetlenül kék égről szólnak a mesék, ahol angyalkák játszadoznak. A felhők tetején ül a Jóisten hófehér, hosszú ingben, és fényes szakállát simogatja. A szentképek istenképétől a mesebeli csak abban különbözik, hogy ez utóbbinak kedves, kék a szeme, és pipázik. A mesebeli túlvilág telis-tele van tündérekkel, angyalokkal, akik szüntelenül teljesítik a megboldogultak kegyeit, még a halott kutyákét és más kedvencekét is.
Eközben alul (a pokol mindig lent keresendő, a mennyország pedig fent), sötét van és elviselhetetlen forróság. Ha látni is valamit, az csak azért van, mert a hatalmas, koromfekete üstök alatt vészjóslón lobog a tűz. Ez a vörös fény világítja meg a teret, ahol a rengeteg üst fortyog. Az üstökben undorító fekete, kénes lé fő, melyben kígyók, békák és más iszonytató szörnyek kavarognak, no meg a sok pokolra jutott gonosz lélek. Az üstökbe az ördögök dobálják bele az érintetteket, és jól meg is döfködik őket a szarvukkal, megrugdossák patás lábukkal.
Sámánok tanításai
A sámánizmus minden kontinensen jelen volt és van, csodálatos módon nagyon hasonló történeteket, filozófiát képviselve. A sámánok rendszeres kapcsolatban vannak a túlvilágiakkal, onnan szerzik a bölcsességüket, a tanácsokat, a gyógyítást. A túlvilágképük nagyon sokszínű, de az egyik jellemző, sokszor visszatérő kép az égig érő fa, melynek teteje a mennyország, gyökere pedig a pokol világa.
A teljesen elszigetelt kultúrában élő ausztrál bennszülöttek szerint a lelkek az Álom Időben keletkeznek, (valószínűleg az időtlenség kifejezése). A földi életben az álom szárnyain kapcsolatot veszünk fel ezzel a világgal. Vallásos rituáléjuk e felé a világ felé fordul. A halál után a lélek születésének helyére, az örök álom világába kerül vissza. Ítéletről, jó-rossz szintekről nincs szó.
(Forrás:http://halal.lap.hu/, www.vegzet.hu)


Még nincs hozzászólás