A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Tóth Ildikó - A színház képes kissé feloldani a magány, a szorongás érzetét

Finomra hangolt, érzelmi árnyalatokat hordozó, mélyen kidolgozott és átélt alakításaival ritka jelenség a hazai színházi világban. Az extremitások, túlzó megnyilvánulások korában is megőrizte a szerénység, az alázat erényét. Hivatására nézve szerepkészítő kisiparosnak tartja magát. Ottléte egy társulatban garancia a minőségre. Tóth Ildikó színészi pályáját nem kísérik hangzatos hullámhegyek és -völgyek. Erről és sok minden másról is beszélgettünk egy napsugaras tavaszba forduló délutánon.

Fotó: Bácsi Róbert László

– Az Angyalok Amerikában című előadásban a Radnótin egyszerre négy karaktert is hozol, a százéves rabbit, az orvost, a fia nemi identitászavara miatt aggódó anyát és Ethel Rosenberg ’szellemét’. Színészileg milyen izgalmakat rejt egy ilyen sokrétű feladat?

– A változatosság gyönyörködtet. A nehézség abból adódik, hogy nagyjából egy jeleneted van arra, hogy egy kis szerepívet végigvigyél. Nagyon pontosan és jól kell csinálni, mert nincs alkalom a javításra. Amúgy rendkívül izgalmas nőként férfiszerepet alakítani.

Az idős rabbi annak idején ugyanúgy átkelt azon a bizonyos hajón, mint akit eltemet. A gyökereit Európában hagyta, Amerikában próbált újra gyökereket ereszteni kultúrájuk, vallásuk ortodox módon való megőrzésével és átörökítésével. Szerettem volna, ha a hangban is némi változás történik, nem a saját hangomon beszélek, így elevenebbé vált a rabbi figurája. Orvosként pedig a mély regiszteremen szólalok meg.

– A Radnótiban kezdted annak idején a pályafutásodat, az akkori színház XX. századi hazai és nemzetközi klasszikusokra szakosodott. A mai erőteljesen a jelenre reflektál. Ez is szempont volt, hogy újra oda szerződj?

– A második évadomat töltöm a Radnótiban a visszatérésem óta. Az igazi gyújtózsinór az volt, hogy nagyon elfáradtam a rengeteg utazásba Székesfehérvár és Budapest között. Amikor évi három vagy négy bemutatóm volt, az időm nagy részét az autóban töltöttem. A pandémia után azt éreztem, hogy a színház elkezdett erodálódni, talán a vezetés is megfáradt. Sok belső probléma adódott, amiben nem igazán történtek változások. Szerepekkel kapcsolatban nem lehetett panaszom, odafigyeltek rám.

(A teljes cikket elolvashatja a Ridikül Magazin 2025. évfolyama 6. számának 18. oldalán!)

Címkék: radnóti színház, jadviga párnája, a nyomozó, új színház, aurora borealis, tóth ildikó, angyalok amerikában, kováts adél, blokád, székely gábor

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!