Típushibák a matematika felvételi feladatok megoldásaiban
A matek felvételi teszt nem csak az órán tanultakat méri, hanem a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Többek közt vizsgálja a diákok koncentrálóképességét, vagyis a figyelmük összpontosítását és tartósságát is.
Töreky Szilvia matektanár, tananyagfejlesztő, mentor évente több ezer matematika-feladatsor megoldását látja, így igazán jól kiismerte azokat a típushibákat, amelyeket a diákok gyakran elkövetnek. Ezeket gyűjtötte most egy csokorba.
- Ha algebrai műveleteket kell elvégezni, a diákok annyira koncentrálnak, hogy a műveleti sorrendet már elfelejtik figyelembe venni.
- Az előjelek helyes használata is rendszeresen visszatérő probléma.
- Gyakran okoz pontvesztést a figyelmetlenség. Felgyorsult világunkban nem csak a kamaszoknak, de még a felnőtteknek is nagy kihívást jelent, hogy ne felületesen olvassanak.
- A felvételizők sokszor hibásan alkalmaznak betanult képletet, hasznosabb lenne a fogalmak megértése, hogy egy összetett feladat se fogjon ki rajtuk.
- Sokszor előfordul, hogy lemarad a számolás menete. Ha a feladat ezt külön kéri, akkor le kell írni azt, mert erre adják a pontokat. Hibás válasz esetén pedig legalább részpontokra van esély.
- Sok diák próbálgatással keresi meg a megoldást, s viszonylag hamar meg is találja a megfelelő eredményt. De sajnos ez nem teljes értékű megoldás, csak akkor, ha ellenőrzi is a kapott eredményt, és megmagyarázza, miért nincs több a feltételeknek megfelelő megoldás, ami általában lemarad.
- A legtöbb esetben a feladat szövegének pontos megfigyelése, értelmezése okozza a fő gondot.
Éppen ezért a probléma a szöveges feladatoknál halmozódik, amikor egy összetett leírást kell értelmezni és algebrai jelekké alakítani. Ennek gyakorlását semmiképp ne hanyagoljuk el, mert a megszerezhető pontszám 24%-át teszik ki, azaz a sikeres felvételi nagyrészt ezen múlik. Ezek a feladatok értelmező olvasással és egy jó modellezési technikával könnyebben átláthatók.
Ebben nyújt segítséget a Csak a duma! – Matematikai szöveges feladatokra specializált kurzus, amely a következő kérdésekre adja meg a választ:
- Hogyan kell hozzáfogni egy szöveges feladathoz?
- Hogyan lehet megérteni és kiemelni a sok szövegből a lényeget?
- Miként lehet a feladat szövegét matematikailag helyesen leírni?
- Hogyan lehet az adatok közötti összefüggéseket modellezési technikákkal könnyebben átláthatóvá tenni?
A diákok nagyon megkönnyebbülnek a kurzus után, mert lemegy róluk a szöveges feladatok miatti nagy stressz, könnyebben megértik és átlátják a különböző feladatok leírásait. Tudják, melyek azok az eszközök, amelyeket használni tudnak a megoldáshoz, így már nem fognak tartani ezektől a feladatoktól, és jelentős pontszámnövekedést érhetnek el, amellett a felvételi vizsga is sokkal nyugodtabb lesz számukra.
Töreky Szilvia
matekmentor.hu
Kíváncsi, hogy gyermeke milyen típushibákat követ el, vagy már most látják, hogy a szöveges feladatok a gyenge láncszem? Segít a matekmentor.hu!
(x)
Még nincs hozzászólás