A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Nézzünk szét a nagyi padlásán!

A falon kifüggesztve antik képek, a kis asztalon izgalmas kiegészítők, brossok, nyakláncok, a vitrinben patikusüvegcsék sorakoznak. És a ruhák! A Nagy Gatsby korszakát idézve a századelőről, vagy éppen hetvenes évekbeli poncsók, bundák, blúzok, szoknyák. A vintage-világ kétségtelenül varázslatos hangulatot áraszt, és olyan, mint egy időutazás.

Fotó: Dubravecz Emese

Mindegy, hogy egy kicsiny üzletben vagy lakásbutikban nézelődünk, az az érzésünk támad, mintha egy zárt bolhapiacon járnánk, csak mások már kiválogatták nekünk az időtálló értékeket. A régi korok ruhái reneszánszukat élik, a vásárlók között van konszolidált ügyvédnő, kisgyerekes anyuka, főiskolás diáklány és művészlelkek is. A trendek gyakran ismétlődnek, így a vintage sosem megy ki a divatból.

Régi és jó bor, régi és jó ruha
A legtöbb embernek a lakberendezési újságok angol stílusú, romantikus virágmintás képei jutnak eszébe a vintage szó hallatán. Ejthetjük franciásan vintázsnak vagy angolosan vintidzsnek, mindkettő elfogadott a hazai szóhasználatban. De mi is pontosan ez a fogalom?

„A vintage-ról sokan gondolják, hogy egy stílus, pedig inkább gyűjtőfogalom. Nincs tökéletes meghatározása: először a régi és jó minőségű borokra használták. Régi és jó bor, régi és jó ruha. Lényegében egy prémium termék, ami megőrizte magát így 80-100 évig – magyarázza Viola von Cydonia vintage-stylist, aki egy ideig Angliában élt és angol civilizációt tanult.  – A vintage lehet ékszer, kiegészítő, bútor, ruhák, tárgyak, vagy éppen a kultúra; szinte minden, ami az 1910-es évektől a hetvenes évek végéig tartó időszakot jellemezte. Sok stílus tartozik hozzá, ezért helytelen a vintage-ról mint stílusról beszélni. Sokszor keverik a retróval, holott a retró a hetvenes évek végétől a kilencvenes évekig tartó jellegzetes irányzat volt. Nagyjából a húszas évekre tehető az a klasszikus korszak, amikor Angliában a great depression era (a nagy depresszió, gazdasági válság) idején füstös partira jártak, kitömött állatok dekorációi, mintái voltak mindenütt, bundát hordtak és abszintot ittak.”

Ez az évtized a magas, vékony, fiús alkatúaknak kedvezett, ekkor volt divat a zsákfazon és a rövid haj; a harmincas években a szűk szabás került előtérbe; a negyvenes években a derékban húzott, szűk vonalak érvényesültek, majd a hatvanas éveket is az egyenes szabás uralta, de a ruhák hihetetlenül rövidek lettek.

Értéket mentenek
A '20-as évek klasszikus, de kicsit sötétebb, madármotívumos vintage-hangulata adja meg Viola vintage-üzletének az alapkarakterét, amit édesanyjával, Ildikóval közösen vezet.  Gyűjtik a magyar vonatkozású régiségeket is, szeretik, ha a ruhának, a tárgynak története van; ha lehetséges, képeket kérnek az egykori tulajdonosokról. Képeket és történeteket.

Számukra ez afféle értékmentés is, mivel megőrzik és átadják az utókornak a tárgyakat. Mint ahogy Ildikó meséli, sok szép ruha, és sok szép anyag elvész a hagyatékok felszámolásakor, mert elégetik. Viola legújabb szenvedélye a parfümösüvegek gyűjtése, ebből a kollekcióból is találhatunk néhányat az olyan antik ritkaságok mellett, mint a Hrabal Sörgyári capricciójából ismert ózongenerátor masina, Kudlik Juli egykori fellépőruhája vagy a virágmintás, madaras antik csészék.

Olykor elég egy kiegészítő is
Az érzelemmentesen, futószalagon előállított göncök miatt napjainkban megnőtt az igény a kézműves technikákkal, és gondos odafigyeléssel készített régebbi öltözékek iránt.

A késő vintage, azaz a hetvenes-nyolcvanas évek ruhái jellemzik a régi bérház földszintjén található lakásbutikot. Van itt bross a hetvenes évek Franciaországából, karakteres színházi kézitáska a századforduló tájáról vagy poncsó a hetvenes évekből – vagány, rojtos kabátka, ráadásul elérhető áron.

„A divatban a vintage kifejezés alatt olyan új vagy használt ruhákat értünk, amelyek márkájukból adódóan vagy a stílusuk miatt értékesek. Túlmutatnak a turkálóban beszerezhető second hand-holmikon, mert az egyediségükkel értéket képviselnek – vallja Kertész Violetta, a lakásbutik tulajdonosa, aki egykor stylistként is dolgozott. – Elég egy szép brosst a kabátra vagy a blézerre tenni, vagy egy antik táskát felvenni, és máris megidézzük magunkon a vintage-hangulatot.”   

Egy rajongó szemével
Vajon hogyan használja egy szakmabeli ezt az izgalmas irányzatot? Csigó Zita étel- és still life-fotós nagy rajongó, évek óta gyűjt ilyen jellegű tárgyakat, és a képein is gyakran idézi meg a vintage hangulatát.

„Sokkal személyesebbé lesz tőle a fénykép. Kedvesen, bájosan rendetlen, kissé kusza, de barátságos hangulatot árasztó hatása révén úgy érezhetjük, hogy mi is ott vagyunk abban az enteriőrben, vagy éppen a mi sütőnkből is kikerülhetett az a meggyes pite, aminek a fotó mellett olvashatjuk a receptjét. A régi, természetes anyagokból készült tárgyaknak – beszéljünk akár egy durva szövésű, monogramos textilről, egy réztálcáról vagy egy kopottas faasztalkáról – gyönyörű a textúrájuk, így rögtön megadják a fotó alapkarakterét. A vintage nagyon szerethető!”

Ez a régi időket idéző irányzat arra biztat minket, hogy nézzünk szét a nagyi padlásán, keressük, és őrizzük meg a régi, patinás tárgyakat, és kézműves technikákkal, szeretettel, odafigyeléssel újítsuk fel, és emeljük be a kortárs gyártású darabjaink közé!

Címkék: divat, stílus, gazdasági válság, vintage, lakásbutik

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!