Net-tanárok előnyben
Különtanárhoz járni fárasztó és drága. Cserébe viszont nagyon hatékony, ezért bizonyos esetekben nem lehet lemondani róla, ahogy sokszor a nyári pótfelvételik vagy pótvizsgák előtt sem. De akkor is olcsó és praktikus megoldás, ha szívesen tanulna valami újat. Lelkes szerzőnk például már begyűjtött pár magántanárt a neten.
Először a némettanárnál gondolkodtam el rajta, hogy talán jobb lenne, ha nem a kerületben keresgélnék, hanem az interneten. Már csak azért is, mert tudtam: hamarosan elköltözünk a régi lakásunkból, és aztán jön a nyár, mikor a Balatonnál leszünk, szeptembertől pedig egy másik országban.Nem akartam minden alkalommal új tanárt keresni: olyan kellett, aki tud alkalmazkodni a földrajzi változásokhoz. Logikus volt hát a következtetés: nézzünk körbe az interneten.
Oktatás gombnyomásra
Ekkor szembesültem először azzal: az internetes oktatás komoly üzletággá nőtte ki magát az utóbbi években. Online tanárok hadát találtam, akik a 'rendes ár' feléért biztosították azt a személyes, egyedi figyelmet, amire a lányomnak németből szüksége volt.
Logikus, hogy olcsóbban, hiszen nem kell sehová menni, nem kell buszra várni, dugóban ülni, még cipőt se kell húzni. Akár késő estére is lehet órát szervezni, hiszen nem kell azon aggódni, hogyan jut majd haza a gyerek. Csak bekapcsoljuk a számítógépet, és már kezdődik is az oktatás.
Nem látok nagy különbséget az oktatási forma hatékonyságában, hiszen még látjuk is a tanárt, pont úgy, mintha ott ülne a szobában. Elmutogatja, amit nem ért a gyerek, lerajzolja és megmutatja a képernyőn, vagy éppen begépeli a nehezen érthető szavakat.
Minden ugyanúgy működik, csak épp a két ember más-más városban ül, és amikor lejár az idő, amit kifizettünk, két perc múlva már egy másik tanítvánnyal tud foglalkozni.
Feszegetjük a határokat
Bevallom, én fellelkesültem az online nyelvoktatás sikerén, és ma már egy csomó virtuális különtanára van a gyerekeimnek. Zongoratanár, kétszer egy héten. Csak meg kellett találni a megfelelő kameraállást, ahol látszik a gyerek keze és a billentyűzet is. Hegedűtanár a másiknak, akivel az első hetek bizonytalan próbálkozásai után kiderült: meglepően jól működik a módszer, így is lehet haladni.
Sőt, még logopédusunk is van. Igaz, mivel egy hétévesről van szó, azért ilyenkor én is ott ülök a gép előtt, és segítem a szakember munkáját azzal, hogy figyelem, tényleg odatette-e a nyelvét a fiam, ahová mondták neki.
Jelenleg a sport az egyetlen különóra, amihez ki kell mozdulnunk: az úszást vagy a táncórát nehéz lenne virtuálisan megoldani.
Kényelem kontra kapcsolat
Persze tudom: a pénz nem minden. De nemcsak azért választottam a virtuális tanárokat, mert spórolni akarok (bár tény, hogy három gyerek különórája már szép összeg havonta), hanem azért is, mert nem találtam olyan tanárt a közelben, aki el tudott volna jönni hozzánk, és azt sem akartam, hogy a lányaim egy órát utazzanak a félórás korrepetálásért.
Bevallom, voltak kétségeim kezdetben, hogy elég hatékony-e a csak virtuális diák–tanár-kapcsolat, de Szabó Nóra gyógypedagógus szerint, aki az internetes szinkronoktatást kutatja, és maga is gyakorló net-tanár, nincs ok az aggodalomra: a módszer külföldön már bizonyítottan működőképes.
'Belgiumban még az iskolákban is használják. »Bednet« a neve, és ha egy gyerek nem tud iskolába menni, mert például kórházban lábadozik, egyszerűen csak bekapcsolja a netet, és gond nélkül csatlakozhat az osztály munkájához. Így nemcsak egyszerűbb lesz a pótlás, de az osztály szociális hálójából sem esik ki annyira.
Persze a módszernek vannak akadályai. Sportot vagy művészeti dolgokat nem lehet így tanulni, és a zeneoktatás is csak akkor működhet, ha a gyerek már haladó szinten van. Például egy szorongó diáknak szüksége lehet arra, hogy személyes kapcsolata legyen a tanárával, és az is gondot okozhat, ha hiperaktivitás miatt nehezen ül le a csemete, éppen ezért a kisebbeknek nehezebb virtuális módszerekkel fenntartani a figyelmét.'
Hatékonyabb is lehet
'Nyelvtanulásnál azonban jól működik, és pszichoterápiát is többen tartanak a net segítségével. De csodás eredményeket lehet elérni a tehetséggondozás területén is, hiszen ezek a gyerekek nagyon is motiváltak a tanulásban, így ha sikerül három-négy kis matekzsenit összegyűjteni egy chat-szobába, egy tanár könnyedén tud olyan feladatokat adni nekik, ami mindegyikőjüket leköti – vázolja fel a lehetőségeket a szakember, aki jelenleg utazó logopédusként dolgozik, és a tervek szerint szeptembertől beindítja a netes kezeléseket.
– Napi több órát töltök utazással, és amikor odaérek egy iskolába, kénytelen vagyok olyan gyerekeket egy csoportba tenni, akiknek teljesen más problémájuk van. Sokkal hatékonyabb lenne, ha sikerülne egyazon problémával küzdő gyerekeket a gép elé ültetni, és így tartani számukra csoportos órát, hiszen a technikának köszönhetően nem akadály, ha más-más városban élnek. Elég lenne havi egyszer találkoznunk, hogy korrigálhassam azokat a hibákat, amiket ilyenkor elkövetnek.'
Még nincs hozzászólás