Kovács Tibor, az operatőr
Kovács Tibor, akit mindenki csak Tibuszként ismer, rengeteg műsorban megfordult már, de a mai napig él-hal a szakmájáért. Számára az operatőri munka olyan adrenalinfröccs, amihez ha nem jut hozzá mindennap, a szabadidejében talál ki magának valami kreatív feladatot.
Kezdetben fotózással foglalkoztam, majd a Debreceni Városi Televízióhoz kerültem operatőrként, de később Budapestre költöztem, mert szerettem volna szakmailag továbbfejlődni. Először a Duna TV-ben dolgoztam, munka mellett pedig 2006-ban elvégeztem a Színház- és Filmművészeti Főiskolát, ahol többek között Békés Pál író, Radnai Annamária dramaturg és a híres pszichológus, Popper Péter volt a tanárom.
Szinte indulása óta vagyok operatőre a Fábry Show-nak, dolgoztam kereskedelmi csatornánál zenei tehetségkutatókban, show-műsorokban, de néha forgatok a Magyarország, szeretlek!-ben is. Koncertfelvételekhez is szoktak hívni, ahol gyakran vagyok „kézikamerás" operatőr, például a Kormorán, Havasi Balázs és Ákos koncertjein, vagy nyaranta a Sziget Fesztiválon. Vezető operatőrként Dobrádi Ákos és a Tankcsapda koncertfilmjeiben dolgoztam. Ha éppen van szabad időm, akkor is valamilyen kísérleti filmet vagy videoklipet készítek, hobbiból, nem csak azért, mert szívesen segítek színvonalas produkciók létrejöttében, amelyek mögé szakmailag is oda tudok állni.
A Ridikül egy nyugodtabb, beszélgetős műsor, amit nekünk, operatőröknek is jó nézni és hallgatni. Hat kamerával dolgozunk, és én már az elején kértem, hadd legyek a négyesnél, az úgynevezett „lótifuti” kameránál, amelyik az adás alatt átáll, és onnantól egyszerre több szereplőt is vesz. Én adom a férfi vendéget, amikor bejön, ezután átrendeződik a felállás, és átveszem egy másik kamera pozícióját, mert a női vendégek már a férfira is néznek, nem csak a műsorvezetőre.
Szerintem ezt a szakmát nem lehet úgy csinálni, hogy nem érzi át az ember, amiről forgat, mert csak akkor lesz jó az eredmény, ha szeretjük is az adott produkciót. A rendezőnek gyakran már nem is kell szólnia, milyen képet szeretne látni, magamtól ráérzek, olyan régóta dolgozunk együtt.
A Ridikült a vendégek is szeretik, főleg a középkorú hölgyek, mert nagyon széppé teszi az arcukat egy régi szakmai trükk, amit a vezető operatőr javasolt: női harisnyát teszünk az optika mögé, ami lágyítja és hamvassá, glamúrossá teszi a vonásokat. Általában nincsenek külön az operatőrhöz érkező kérések a vendégek részéről, de olyan előfordult már, hogy egy színésznő szerette volna, ha csak az egyik oldaláról venné a kamera, mert megsérült az arca, ezért átültettük egy másik fotelbe, hogy könnyebb legyen a szebbik profilját adni.
Eddig négy évadot értünk meg, és bizony, voltak „könnykicsordulós” adások, amikor mi is letaglózva jöttünk ki a felvételről. Például a stúdióban szinte a légyzümmögést is lehetett hallani, amikor Mosolyka elmesélte, hogyan közölték vele, hogy izomsorvadása következtében hamarosan meg fog halni, de említhetném a bántalmazott nőkről szóló adást is. És vannak vicces adások is, nekem nagyon tetszett legutóbb a férfi szinglikről szóló, Varnus Xavérral, vagy a főzős adás Szőke Andrással. Ez a műsor közelebb hozza az ismert embereket a nézőkhöz, mert láthatják, hogy ők is ugyanolyan problémákkal küszködnek, mint bárki más.
Még nincs hozzászólás