A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Funkcionális analfabéták

A tizenöt évesek egyötöde, valamint közel 75 millió felnőtt híján van az alapvető olvasási és írási készségeknek, ami súlyosan nehezíti elhelyezkedési lehetőségeiket, nyomorba és kirekesztettségbe taszítva őket – állapította meg három évvel ezelőtt egy európai uniós szakértői csoport, amely a tagországok polgárainak olvasási, szövegértési készségét mérte fel.

Fotó: Europress/AFP

A statisztika az EU-tagországok mutatóit veti egybe, azt vizsgálva, hogy milyen tendenciát mutatnak a számok a 21. század első évtizedében. Az olvasási készség terén gyengén teljesítő tizenöt évesek részaránya a 25 országban 2006-ban átlagosan 23,1 százalék, 2009-ben pedig 19,6 százalék volt. A javulás tehát 3,5 százalékpont.

A legjobb volt a helyzet Finnországban, a második legjobb teljesítményt az észtek nyújtották. A lista alján Bulgária és Románia kullogott, Magyarországon a helyzet az átlagosnál néhány százalékponttal jobb volt: 2006-ban 20,6, 2009-ben 17,6 százalék tartozott a gyengén olvasó fiatalok közé, a javulás tehát 3 százalékpontosnak mutatkozott.

A két évvel később, tavaly publikált UNESCO-felmérés szerint a világ 650 millió kisiskolás korú, hat–tíz éves gyermeke közül mintegy 250 millió nem tud írni, olvasni, illetve nem rendelkezik az alapvető számolási készségekkel, annak ellenére, hogy csupán 57 millióan nem járnak közülük iskolába. A legelkeserítőbb eredmény azt mutatja, hogy bár a korcsoport 130 millió tagja rendszeresen látogatja a tanórákat, mégsem érte el a minimális követelményeket.

Az UNESCO szakértője szerint ezt a globális „tanulási válságot” jelentős részben a képzett pedagógusok hiánya okozza. „Ennek a nemzedéknek a jövője a pedagógusok kezében van – hangoztatta Irina Bokova, az UNESCO főigazgatója, hozzátéve, hogy - 2015-ig 5,2 millió új tanárt kell kiképezni.”

Az elemzők szerint a mindenki számára nyitott, minőségi oktatás 23 százalékkal tudja növelni egy állam egy főre jutó bruttó nemzeti össztermékét negyven év alatt. Az adatok ennek ellenére azt mutatják, hogy az iskolából kimaradó gyerekek mintegy fele soha nem is fog iskolába járni; ebben benne van az arab országokban és a Szaharától délre fekvő térségben élő lányok kétharmada. (Forrás: MTI.)

Címkék: oktatás, olvasás, unesco, analfabéta, iskolázottság, írni, iskolába járás, pedagógushiány

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!