A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Telt, karcsú vagy teltkarcsú?

Amikor két évvel ezelőtt Karl Lagerfeld azt mondta, hogy „nem az anorexiásokkal, a túl sok kövérrel van a baj”, nemcsak a közvélemény, de a divatvilág nagy része is felháborodott.

Scarlett Johansson
Fotó: Europress/Getty Images

A Chanel vezető tervezője akkor egy televíziós műsorban azt fejtegette, hogy miközben a divatvilágot az anorexiás modellek miatt támadják, ez egy marginális kérdés, a túlsúlyos nőkkel sokkal nagyobb gond van a társadalomban. Ma Magyarországon 30-50 ezer evésszavaros beteget tartanak számon, míg a túlsúllyal küzdők aránya 54 százalék a hazai lakosság körében. Szépségideál ide vagy oda, a testtömegindex nem hazudik.

Ám érthető a világ felháborodása Karl Lagerfeld megjegyzésén, hiszen majdnem egy évtizede folyik a harc az anorexiás modellek futtatása ellen, és ezzel az egészségtelen testtrend megakadályozásáért. Mióta 2007-ben Oliviero Toscani olasz sztárfotós a Benetton cég anorexiaellenes kampánnyal egybekötött reklámjának az arcául Isabelle Carót választotta, aki a No Anorexia nevű kampányfotó-sorozatot követően 2010-ben belehalt a betegsége okozta szövődményekbe, komolyan veszi a divatvilág a közös elhatározást.

Dús helyett sovány
A Marilyn Monroe-kultusz után a ’60-as években felbukkant egy új jelenség, a vékony testideál. Kialakulása összefüggésbe hozható a szupermodell színésznővel, Twiggyvel, aki megjelenésével először hirdette az extrém soványságot. Nagyon vékony, már-már fiús testalkata, és rövid haja trenddé vált, és bár modellkarrierje nem tartott sokáig, a ’70-es években már színészkedéssel és énekléssel foglalkozott, ez is elég idő volt ahhoz, hogy újfajta nőképet teremtsen.

A ’80-as, ’90-es évek korábban soha nem látott népszerűséget és befolyást hoztak a szupermodelleknek. Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Christy Turlington – évekig ők voltak azok a nemzetközileg ismert hírességek, akik a nőképet meghatározták. Mindenki olyan szépséganyajegyre vágyott, amilyen Cindy Crawfordnak volt, és olyan mosolyt szeretett volna, ami Linda Evangelista arcán csábított. Ők pózoltak a világ jelentős divatmagazinjainak a címlapjain, ők uralták a legnagyobb divatházak kifutóit, szerepeltek videoklipekben, filmekben, tévéműsorokban és reklámokban is. Az egész nyugati világ nőképét meghatározták.

Sikerükhöz minden bizonnyal hozzájárult az a környezet is, amelyben sikeressé váltak. Az MTV-korszak, az olyan provokatív divatházak, mint a Calvin Klein, az erősödő női és jogi mozgalmak mind kedvező helyzetet teremtettek az új generációs modelleknek. Habár manapság egyre kevesebb helyen tűnnek fel, nevük hallatán mindenkinek beugrik egy-egy híressé vált fotó vagy reklám, és persze a korszak, amelynek a képviselői voltak.

Sűrűsödő kép
Ahogy a nagy modellcsillagok fénye kezdett halványulni, úgy tűntek fel az egyre szélesebb körben ismert színésznők, énekesnők és televíziós sztárok, akik már valami mást is tudtak a megjelenésen kívül. Most elsősorban ők azok, akik termékeket reklámoznak, megtöltik a magazinok hasábjait. Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy az amerikai Vogue címlapján egy hatvankét éves nő szerepeljen. Két éve ez megtörtént, Meryl Streep mosolygott a borítón. Azóta a német Vogue rákontrázott: tavaly a hetvennégy éves Tina Turnert tette címlapjára.

Lauren Wade fotós és képszerkesztő a közelmúltban pár klasszikus festmény nőképét alakította át photoshop segítségével a mai nőideálnak megfelelővé, vagyis például Gauguin Két tahiti nő című festményén keskenyebb derék, soványabb arc, és feszesebb mellek, Raffaello Három gráciáján pedig sovány, karcsú női testek köszönnek vissza. Többek között azért is érdekes a projekt, mert mindenki tesztelheti magát, mennyire befolyásolja korunk testideálja, jobban tetszenek-e a régen megszokott látvány helyett a mai divatnak megfelelő átiratok.

Talán vége a kinyilatkoztatott nőideálnak? Ma már szinte minden nőtípus találhat magához hasonló alkatú vagy adottságú hollywoodi sztárt, és közben az is kiderül, hogy a teltkarcsú Scarlett Johansson éppúgy férfiak millióit vonzza, mint a vékony, és kisebb idomokkal megáldott Keira Knightley. A modellek természetesen továbbra is a közérdeklődés fókuszában állnak, és a divatházak az ő alkatukra tervezik a ruhákat, de mintha a világ kezdené úgy tartani: ha 40 fok van, akkor bizony narancsbőr ide vagy oda, jöhet a sort. És hogy ez alakít-e szép lassan a nőideálon? Majd kiderül.

Esther Honig amerikai újságírónő a projektjében, ami a közelmúltban járta be az internetet, arra volt kíváncsi, milyen a különböző kultúrák nőideálja. 25 országba küldte el a profilképét azzal a kéréssel, csinosítsák ki photoshoppal, ahogy nekik a leginkább tetszik. Ahány ország, annyi nőideál – derült ki a projektből. Talán a sokszínűség az új trend?

Címkék: címlap, modell, sovány, testkép, anorexia, túlsúly, isabelle caró, karl lagerfeld, ideál, szépségideál, telt, nőtípus, lauren wade

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!