Telt, karcsú vagy teltkarcsú?
Amikor két évvel ezelőtt Karl Lagerfeld azt mondta, hogy „nem az anorexiásokkal, a túl sok kövérrel van a baj”, nemcsak a közvélemény, de a divatvilág nagy része is felháborodott.
A Chanel vezető tervezője akkor egy televíziós műsorban azt fejtegette, hogy miközben a divatvilágot az anorexiás modellek miatt támadják, ez egy marginális kérdés, a túlsúlyos nőkkel sokkal nagyobb gond van a társadalomban. Ma Magyarországon 30-50 ezer evésszavaros beteget tartanak számon, míg a túlsúllyal küzdők aránya 54 százalék a hazai lakosság körében. Szépségideál ide vagy oda, a testtömegindex nem hazudik.
Ám érthető a világ felháborodása Karl Lagerfeld megjegyzésén, hiszen majdnem egy évtizede folyik a harc az anorexiás modellek futtatása ellen, és ezzel az egészségtelen testtrend megakadályozásáért. Mióta 2007-ben Oliviero Toscani olasz sztárfotós a Benetton cég anorexiaellenes kampánnyal egybekötött reklámjának az arcául Isabelle Carót választotta, aki a No Anorexia nevű kampányfotó-sorozatot követően 2010-ben belehalt a betegsége okozta szövődményekbe, komolyan veszi a divatvilág a közös elhatározást.
Dús helyett sovány
A Marilyn Monroe-kultusz után a ’60-as években felbukkant egy új jelenség, a vékony testideál. Kialakulása összefüggésbe hozható a szupermodell színésznővel, Twiggyvel, aki megjelenésével először hirdette az extrém soványságot. Nagyon vékony, már-már fiús testalkata, és rövid haja trenddé vált, és bár modellkarrierje nem tartott sokáig, a ’70-es években már színészkedéssel és énekléssel foglalkozott, ez is elég idő volt ahhoz, hogy újfajta nőképet teremtsen.
A ’80-as, ’90-es évek korábban soha nem látott népszerűséget és befolyást hoztak a szupermodelleknek. Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Christy Turlington – évekig ők voltak azok a nemzetközileg ismert hírességek, akik a nőképet meghatározták. Mindenki olyan szépséganyajegyre vágyott, amilyen Cindy Crawfordnak volt, és olyan mosolyt szeretett volna, ami Linda Evangelista arcán csábított. Ők pózoltak a világ jelentős divatmagazinjainak a címlapjain, ők uralták a legnagyobb divatházak kifutóit, szerepeltek videoklipekben, filmekben, tévéműsorokban és reklámokban is. Az egész nyugati világ nőképét meghatározták.
Sikerükhöz minden bizonnyal hozzájárult az a környezet is, amelyben sikeressé váltak. Az MTV-korszak, az olyan provokatív divatházak, mint a Calvin Klein, az erősödő női és jogi mozgalmak mind kedvező helyzetet teremtettek az új generációs modelleknek. Habár manapság egyre kevesebb helyen tűnnek fel, nevük hallatán mindenkinek beugrik egy-egy híressé vált fotó vagy reklám, és persze a korszak, amelynek a képviselői voltak.
Sűrűsödő kép
Ahogy a nagy modellcsillagok fénye kezdett halványulni, úgy tűntek fel az egyre szélesebb körben ismert színésznők, énekesnők és televíziós sztárok, akik már valami mást is tudtak a megjelenésen kívül. Most elsősorban ők azok, akik termékeket reklámoznak, megtöltik a magazinok hasábjait. Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy az amerikai Vogue címlapján egy hatvankét éves nő szerepeljen. Két éve ez megtörtént, Meryl Streep mosolygott a borítón. Azóta a német Vogue rákontrázott: tavaly a hetvennégy éves Tina Turnert tette címlapjára.
Talán vége a kinyilatkoztatott nőideálnak? Ma már szinte minden nőtípus találhat magához hasonló alkatú vagy adottságú hollywoodi sztárt, és közben az is kiderül, hogy a teltkarcsú Scarlett Johansson éppúgy férfiak millióit vonzza, mint a vékony, és kisebb idomokkal megáldott Keira Knightley. A modellek természetesen továbbra is a közérdeklődés fókuszában állnak, és a divatházak az ő alkatukra tervezik a ruhákat, de mintha a világ kezdené úgy tartani: ha 40 fok van, akkor bizony narancsbőr ide vagy oda, jöhet a sort. És hogy ez alakít-e szép lassan a nőideálon? Majd kiderül.
Esther Honig amerikai újságírónő a projektjében, ami a közelmúltban járta be az internetet, arra volt kíváncsi, milyen a különböző kultúrák nőideálja. 25 országba küldte el a profilképét azzal a kéréssel, csinosítsák ki photoshoppal, ahogy nekik a leginkább tetszik. Ahány ország, annyi nőideál – derült ki a projektből. Talán a sokszínűség az új trend?
Még nincs hozzászólás