A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A formális divatnak leáldozott

Míg 2014 őszén és telén a sötét színek: a bordó, a kék, a zöld, és a barna, illetve az elegánsabb vonalak jellemezték a férfi divattrendeket, az idei év tavaszán és nyarán a határtalanság hódít majd.

Fotó: Thinkstock

Idén tavasszal a divattrendek követői fellélegezhetnek: mindent szabad! Áthághatók a korábbi határok, nem különül el az elegáns a sportostól: a rövidnadrág és a zakó ugyanúgy belefér majd a trendi megjelenésbe, mint a klasszikusabb, öltönynadrág-ing kombináció.

Egyre nagyobb teret kap az Amerikából eredő urban style, amelynek fiatalos, sportosabb darabjai felborzolják a luxusdivatra jellemző kifinomultságot.

A formális divat letűnőben van, a nyakkendő például már szinte semmilyen helyzetben nem elvárás. Jönnek az emelt nyakú, vagy lekerekített gallérú ingek, a klasszikusabb szabást pedig inkább kigombolva hordják. Az ing most nyugodtan helyettesíthető trikóval vagy vékonyabb anyagból készült, hosszú ujjú, V vagy kerek nyakú pulóverrel is. „Míg korábban a nyakkendő szinte kötelező volt egy komolyabb üzleti ebéden vagy megbeszélésen, mára gyakorlatilag nincs olyan helyzet, leszámítva például egy esküvőt vagy diplomáciai eseményt, ahol ez fontos lenne” – mondja Kovács Petra stylist és divatblogger.  

Színek tekintetében két színkombináció tarol majd: a fekete-fehér és a tengerészkék-fehér.

Egyes, nagy divatmárkáknál, mint az Etro, a virágminta és egyéb extremitások is megfigyelhetők, de a divatcégek többsége geometrikus formákkal dolgozik. A kiegészítőkben megjelennek a föld színei, ezek jól illenek a már felsorolt színkombinációkhoz, így a natúr bőrtáska vagy cipő sem lesz ritka a kínálatban. A bátrabbak selyemsállal dobhatják fel az outfittjüket.

A nagy divatmárkák kifutókon megjelenő darabjai ritkán köszönnek vissza az utca emberén. A nemzetközi trendek, bár megjelennek a fast-fashion márkák polcain is, mint a Zara vagy a H&M, kicsit visszafogottabb, vagyis viselhetőbb formában láthatók, mint azt a nagy tervezők megálmodták. De mi jellemzi a magyar férfiak és a divat kapcsolatát?

„Egy átlagos magyar férfi ruhatára a következőket tartalmazza: farmer, trikó, sportcipő. Ott lapul a szekrény mélyén pár ing, ha céges meetingre vagy üzleti ebédre kerülne sor, de egy komolyabb esemény – esküvő, vagy fogadás – már megnehezíti a dolgokat, többnyire kölcsön kell kérni valakitől” – mondja a Milánóban több nagy divatcégnél buyerként dolgozó Kovács Petra, aki szerint a hazai férfiakat még mindig nem érdekli eléggé a stílusos és kifinomult megjelenés.

Divat kisszótár
Urban style: Utcai, városi viselet. Laza, de stílusos.
Outfit: Megjelenés.
Fast-fashion: Nem csúcsminőségű, inkább könnyen elérhető, de a trendeket tükröző ruhamárkák. Általában egy szezont élnek meg, de széles tömegek által elérhető kínálatot nyújtanak.
Slow fashion: A folyamatos vásárlásra ösztönző fast-fashion ellentéte. 1985-ben, az Egyesült Államokban indult, lényege a minőségi anyagokból készült, lehetőleg egyedi termékek vásárlása, amelyekhez a cégek időtálló, környezettudatos termékeket terveznek.
Buyer: A divatszakmában egy buyer összeállítja egy vagy több üzlet szezonális árukészletét, oly módon, hogy az a vásárlók igényeit kielégítse, azaz eladható legyen, és közben hűen tükrözze az adott üzlet és/vagy márka stílusát.
Show off: Az a jelenség, amikor valaki tudatosan kommunikálja az öltözetével, hogy ő sokat költ a megjelenésére. Tipikus esete, amikor valaki nagy logókkal ellátott felsőt vagy kiegészítőket visel.
Understated: A show off ellentéte. Amikor valaki, még ha sokat is költ a ruháira, nem tartja fontosnak, hogy a környezete ezt észrevegye. Lehet, hogy több ezer eurót költött az öltözékére, de nem látható, melyik milyen márkájú. Itt az a fontos, hogy valaki stílusos és jól öltözött legyen.
Multibrand: Egy név alatt több márkát képviselő üzlet.

Szerinte, aki költ a divatra, Magyarországon még mindig sokszor státuszszimbólumként használja a márkás darabokat, és ahelyett, hogy a személyiségéhez megfelelő ruhákat választana, inkább a nagy logókkal ellátott, úgynevezett show off-vonalat követi. Egy nagy Gucci-jel itt, egy másik Dolce&Gabbana-jel ott. Nem a kifinomultság a lényeg, hanem az üzenet: én megengedhetem magamnak a költségesebb darabokat.

„Javul a helyzet, már van egy szűk réteg, amelynek fontos, hogy megtalálja a stílusához legközelebb álló vonalat, és ehhez akár a fiatal divattervezők show room-jait is felkeresi, vagy a visszafogottabb látványú, de minőségi understated irányt követi – nyugaton is ez jellemző inkább. Illetve a fiatalok körében is megfigyelhető a változás, köztük is akadnak sokan, akik nyitottak a trendekre, de ők inkább a lezser vonalban jártasak, azt követik.” Ám összességében a mérleg: a magyar férfiaknak továbbra is kevéssé fontos a jó megjelenés. „Ez nem kizárólag anyagi kérdés, inkább a szocializációs és kulturális közegen múlik.”

Míg egy olasz családban a gyerekkortól kezdve fontos a különböző alapdarabok, a gyapjúpulóver, a cipő, a jó nadrágok beszerzése, és ebben a gyerek a szülővel együtt részt vesz, továbbá látja, hogy a megjelenésre áldozni kell, addig a magyar családok férfi tagjainak a vásárlás és az öltözködés csak nyűg. Általában felpróbálás nélkül, egy-egy színt és méretet leemelve a polcról, „választják ki” a ruhaneműket, csak hogy letudják a feladatot.

„Itthon még mindig az a szemlélet, hogy a vásárlás időigényes macera, holott egy-egy multibrandnél, mint a Van Graaf, vagy a Peek & Cloppenburg, minden beszerezhető egy helyen, stílusosan, pár óra leforgása alatt.” A stylist szerint egyébként pár alapdarab beszerzése, néhány jó nadrág, minőségi cipő és zakó mellett egy férfi semmilyen helyzetben nem jöhet zavarba, ha az alkalomhoz illő megjelenés a cél.

Kovács Petra szerint a szemléletváltás az új generációban ugyan elkezdődött, de van még hova fejlődni. A multicégeknél dolgozó fiatalok kénytelenek adni a megjelenésükre, illetve tőlünk nyugatabbra is azt látják, hogy az embereknek van stílusuk, ami nyilvánvalóan nemcsak pénz kérdése, de ahhoz, hogy ez társadalmi igényként működjön, még idő kell.

Addig is, akik nyitottak a divatra, de tanácstalanok, felkereshetnek stílustanácsadót, vagy böngészhetik a legújabb trendekről szóló blogokat. Aki pedig már bőven elmerült a divat tengerében, bátran vásárolhat a fiatal divattervezők boltjaiban.

Címkék: stylist, stílus, vásárlás, alapdarabok, férfidivat, tanácsok, igénytelenség, megjelenés

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!