A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A bíborban született üvegműves és építész

Geometrikus formák jellemzik az építész, üvegtervező Németh Kitti "Bíborlabor" márkanéven ismert, magas minőséget képviselő, üvegből készült gasztro- és ékszerkollekcióját, amely a Designerwebshop kínálatában is elérhető. A művész legszívesebben öntöttüveg-eljárással készült tárgyak és építészeti üvegek létrehozásával foglalkozik. A mérnöki precizitás a spontaneitással találkozik a kivitelezés folyamatában, amely állandó kísérletezést jelent számára.

Fotó: Kurdi Zoltán

– Pro Architectura-díjas építészként mi vitt az üvegtárgyak, üveg ékszerek tervezése felé?

– A hiányérzet és a véletlen. A fejben végzett tervezőmunkát szerettem volna kiegészíteni valamilyen manuális tevékenységgel. Tíz évvel ezelőtt Budapestről egy vidéki házba költöztem, a Velencei-tó környékére. A közel 150 éves házban volt egy asztalosműhely, melyet annak idején Cziráky gróf parádés kocsisa üzemeltetett. Később egy keramikus bérelte, amelyet végül én alakítottam üvegesműhellyé. 

A tanulás egy kétnapos üvegékszer-készítő worskhoppal kezdődött, ahol az alapokat sajátíthattam el. Majd néhány hónap otthoni barkácsolást követően jelentkeztem a Design Terminal Gombold újra! pályázatára, ahol ezer jelentkező közül bekerültem az első ötvenbe. Ez elegendő lökést adott ahhoz, hogy komolyabban foglalkozzak üveg ékszerek, üvegtárgyak tervezésével.

– Milyen tárggyal vettél részt a Gombold újra! pályázatán?

– Egy matyó ékszerkollekcióval, mivel a pályázat tematikája a magyar hagyományok kortárs átértelmezése volt. Azóta is elég keresett ez a kollekcióm. Később egy magániskolában elvégeztem az üvegművesképzést, valamint több mesterkurzust is üvegtervezők számára.

Fotó: Kurdi Zoltán

– Milyen kihívást találsz az újrahasznosított anyagból készült üvegtárgyak készítésében?

– A legkülönlegesebb anyag, melyet valaha használtam, egy hagyatékból előkerült sima float üveg volt, amelyen a föld különböző ásvány- és vegyi tartalma gyönyörű irizáló réteget hozott létre.

– Hogyan egészíti ki egymást az építészet és az üvegtervezés?

– Teljes mértékben, hiszen az építészet és az üvegművesség is az összerakás művészete. Ha valamilyen építészeti problémát nem tudok megoldani, akkor félreteszem, kimegyek a műhelybe, és nekilátok valamilyen üvegtárgy létrehozásának.

Húsz éve szabadúszóként dolgozom. Időnként megtalálnak nagyobb projektek, mint például a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója, amelyért ötödmagammal Pro Architectura-díjban részesültem. Jelenleg egy harmincas évekbeli villa rekonstrukciójával foglalkozom Agárdon, ahol a komplex építészeti tervezésen kívül építészeti üvegeket – a kapunyomógombtól az ajtóbetétig – is tervezek és kivitelezek.

Újrahasznosított üvegből készült medál

– Milyen gondolatiságot, elképzelést fed a Bíborlabor márkanév?

– Az elnevezés lényegében egy szójáték. Különösen építészkörökben elterjedt, hogy a tervezők labnak vagy labornak nevezik el a stúdiójukat. A bíbor a kedvenc színem, ráadásul anyukám mindig azt mondta, hogy bíborban születtem. A logóm pedig az üveg kémiai szerkezetét jeleníti meg.

– Előszeretettel használsz zen motívumokat a sushi tálakon, a geometrikus formájú ékszereken. Honnan ered ez a vonzalom a japán, a keleti kultúra irányába?

– Ázsia mindig is kedvelt úti célom volt, háromszor jártam Ladakhban, a Himalája észak-indiai régiójában. Két évvel ezelőtt egy gyerekkori élmény nyomán fedeztem fel Japánt. Nagyapámhoz, aki komoly pozíciót töltött be az Eszperantó Szövetségben, nagyon sok külföldi járt, többek között egy japán házaspár a lányukkal. Baráti kapcsolat alakult ki a lánnyal, aki az ELTE magyar szakára járt. Manapság az Oszakai Egyetem magyar tanszékét vezeti, egyébként Krasznahorkait, Esterházyt fordít japánra. Harminc év után elmentem hozzá látogatóba, aztán bejártam az országot, nagyon megszerettem a japán kultúrát.

– A letisztult formák mögött a jelentéstartalmat is szeretnéd közvetíteni?

– A kintsugi táljaim filozófiája, mögöttes története, hogy az eltört kerámiaedényeket összeragasztják, erényt kovácsolnak a hibából, a hiba kiemeléséből. Ez adta az ötletet ahhoz, hogy a törés látszatát keltő tálakat tervezzek, de az üveg törékenysége miatt olyan tálakat is megformáztam, amelyek ténylegesen eltörtek. Lényegében az utam feldolgozása elevenedik meg a kintsugi kollekciómban, a számomra fontos helyszínek, utak, vízfolyások, városnegyedek szövete, térképe.

– Úgy tudom, hogy egy neves tokiói étterembe is eljutottak a sushi pálcikatartóid.

– A Sushi Saito a világ legnevesebb sushi étterme, ahová rendkívül nehéz bejutni. Jókuti András gasztroblogger visszajáró vendég, ő keresett meg azzal, hogy ajándékot vinne Saito úrnak. Így került sor arra, hogy készítettem számára két sushi tálat és két hashiokit.

– Mit gondolsz a design szerepéről a hétköznapokban?

– Némileg devalválódott manapság a design fogalma. Minden tárgyat kissé túlterveznek, még a tervezett hibákat is. Ugyanakkor izgalmas időszakot élünk Magyarországon a design terén, nagyon sok feltörekvő márkával, gondolattal lehet találkozni. Másfelől sokan eltűnnek a piacról, mert nem képesek megújulni. Építészként ellene vagyok a gyorsan múló divatnak, a felkapott trendek alapján használt anyagoknak.

– Miért csatlakoztál a Designerwebshophoz?

– A WAMP kiállítójaként értesültem a webshop létrejöttéről, nagyon üdvözöltem a kezdeményezést. Szeretek tervezni, kivitelezni, de sem időm, sem kedvem marketinggel, eladással foglalkozni. A Designerwebshop jó lehetőség arra, hogy egy szakmai felületen értékesítsem a munkáimat.

(x)

designerwebshop.hu oldalon válogathatsz Bíborlabor egyedi és lenyűgöző termékei közül.

Fotó: Kurdi Zoltán

 

Címkék: designerwebshop, németh kitti, üvegműves, bíborlabor

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!