A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Vissza az iskolapadba

Manapság sokan választják a másoddiploma-szerzésnek azt a formáját, hogy munka és gyermek mellett tanulnak tovább. Ki miért ült vissza az iskolapadba és milyen élményekkel, nehézségekkel találkozott? Hogyan lehet egyáltalán munka és család mellett a tanulásra összpontosítani? A mai társadalom követelménye az egész életen át tartó tanulás, soha nem tehetünk pontot a tanulmányaink végére, mert a folyamatos fejlődés valamilyen mértékben elvárt. Erről mesélnek mai vendégeink: Kovács Ágnes, Csisztu Zsuzsa és Kraiciné dr. Szokoly Mária. Meglepetés vendégünk nagy szeretettel ült vissza az iskolapadba.


Napjainkban már nem jelenthetjük ki azt, hogy  "befejezte a tanulmányait". A szó szoros értelmében diákélet végét ugyan kifejezheti, de a tanulást nem lehet abbahagyni. A munkahelyi környezet, az elvárások, a feladatok sokszínűségének palettája megköveti tőlünk, hogy folyamatosan fejlődjünk. Hol továbbképzések során, hol autodidakta módon kell felvennünk a ritmust a változásokkal és a kihívásokkal. Ezáltal felnőttként is visszakerülhetünk az iskolapadba, elkezdhetünk újra tanulni, s lehet ennek a tudásnak a megszerzése sokkal jobban idomul a mi érdeklődési körünkhöz, munkánkhoz, igényeinkhez, mint a tizen-huszon évesen szerzett tapasztalatok.

Tanulás felnőtt fejjel! - Semmivel sem könnyebb vagy nehezebb, de sokkal tudatosabb!

Az egész életen át tartó tanulás, fejlődés, formálódás első hallásra ijesztő lehet, mégis legjobb esetben ez nem kényszer, hanem önmotiváció által létrejött igény. Felnőttként, ha ténylegesen visszaülünk az iskolapadba, teljesen másképp nézünk szembe a kihívásokkal, mint fiatalon. Ha nappali tagozaton tanulunk tovább, fiatalokkal leszünk körbevéve, de sokkal nagyobb előnnyel indulunk, hiszen vannak tapasztalataink, tudjuk kik vagyunk, mit akarunk és mi a célunk a továbbtanulással. Gördülékenyebben vehetjük az akadályokat. A munka, család és az iskola összeegyeztetése a már kialakult, meglévő életünkkel kapcsolatban ütközhet nehézségekbe. A tévhitek ellenére az agyunk ugyan olyan jól fog és ugyanakkora teljesítményekre is képesek lehetünk idősebb korban, mint fiatalon. Aki, tanulmányait nappali tagozaton folytatja, lehetősége van egyéni tanrendet kérni, ha nem tud minden nap részt venni az órákon. A levelezős képzések nem igényelnek hétről hétre teljes embert, itt az oktatás legtöbb esetben hétvégén zajlik, továbbá nagyobb az esélye, hogy hozzánk korban közelebb eső emberekkel ülünk egy padban.

Természetesen újra diáknak lenne nem egyszerű, szükséges hozzá a család, a munkahely rugalmassága is, és ami a legfontosabb, a mi eltökéltségünk. Hatalmas logisztikai feladat, minden napunk egy gondosan megtervezett útiterv, de a végeredmény kamatozik. A folyamatos önfejlesztés lehet a kulcs az ideális élet megteremtéséhez. Nem jelenti ez feltétlenül az egyetemi képzést, minden autodidakta módon való tanulás is épp olyan hatékony a jövőnkre nézve. Ahogy John Dewey, amerikai pszichológus is fogalmaz: „A tanulás nem felkészülés az életre, a tanulás maga az élet.

Kapcsolódó cikkek: