A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Mesék kicsiknek és nagyoknak

"Csak kétféleképpen élheted az életed. Vagy abban hiszel, hogy semmi sem varázslat, vagy pedig abban, hogy a világon minden varázslat" - állítja a felnőtt Einstein. Fizikai Nobel díjasként mindvégig megőrizte gyermeki naivitását és hirdette, hogy a képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás. Gyakran hallani, hogy a mesék a gyerekeknek valók, de ilyenkor elfelejtjük, hogy a meséket felnőttek írják. Ráadásul visszatérő dilemma a gyermeknevelésben, hogy mit olvasson/hallgasson/nézzen a gyermek? Farkasházi Rékával, Boldizsár Ildikóval, Kovácsovics Fruzsinával mesélünk - és várjuk meglepetés férfi vendégünk történeteit.

A KSH adatai alapján a könyvet olvasók aránya az 1987-es évben még 12,8% volt a teljes lakosság körében, ugyanez az arány a 2010-es évben már csak 7,7%. 23 év leforgása alatt majdnem felére csökkent a könyvet olvasó emberek száma! Majdnem kétszer annyi nő olvas, mint férfi. A rendelkezésre álló szabadidőnk mindössze 2%-át fordítjuk könyvolvasásra, TV nézésre és internetezésre viszont 56% át.

A képernyő az úr

Tavalyi adatok szerint a teljes népesség átlagosan majdnem 5 órát nézett televíziót naponta.  A 4-17 éves korosztály megközelítőleg 3,5 órát tölt a televízió előtt, s a korosztály 41%-ának van televíziója a gyerekszobában. Idén januári statisztika    szerint a 4-7 éves korosztály napi 230 percet tölt televíziózással, a 8-12 éves korosztály tv nézésre fordított idejének napi átlaga 224 perc. A 13-17 évesek átlagosan egy híján 200 percet töltenek a képernyő előtt.

Kovácsovics Fruzsina énekesnő, dalszerző első gyermekalbuma két éve jelent meg, amit gyerekeknek és gyereklelkű felnőtteknek egyaránt szánt. Alapvető szempont számára, hogy lemezein olyan témákat dolgozzon fel, amelyek a gyermekek korosztályát érdeklik.

A dalok fejlesztik, a képernyőtől lelassul

Gryllus Vilmos zenész, előadóművész, gyermekeknek készült színházi, rádiós és televíziós műsorok megálmodója, megteremtője, szereplője, óvodai, iskolai foglalkozásokon is tanított dalok elismert szerzője. Daloskönyveit zenei szempontok szerint írja, a gyermekek zenei tudását figyelembe véve.

Manapság egyre több csatorna kínál az 1 éven aluliak számára is műsorokat, ezért a washingtoni egyetem kutatói az egészen kicsi babákat vizsgálták, akik mellett rendszeresen szólt a televízió csak úgy háttérzajként. A kutatók megfigyelték, hogy akár aktívan nézte a baba a tévét, akár csak passzívan szólt mellette az adás, a tévé előtt töltött időszakban átlagosan 770 szóval kevesebbet hallott a kicsi, mint a tévé nélküli időszakokban. Ez a felmérés egyértelműen kimutatta, hogy az állandó televíziózajban felnövő gyerekek később kezdenek el beszélni, beszédfejlődésük elmarad kortársaikétól.

A Temple University kutatói arra voltak kíváncsiak, mit lehet elsajátítani a képernyő előtt ülve. Az eredményekből egyértelműen kiderül, hogy a gyerekek a főneveket megértik és megtanulják a műsorokból, az igéket azonban egyáltalán nem, ezért nem értik igazán a mesék cselekményét sem. Éppen ezért a kutatók azt javasolják, amikor a gyermek tévézik, üljünk mellé és beszéljük meg a történéseket, mert a gyermek csak akkor érti meg az igék jelentését, ha azokat több oldalról is látja, értelmezi és szülei megmutatják neki, mit jelentenek.

 

Kapcsolódó cikkek: