A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Ki vezet jobban?

Vajon hányszor hangzik el az a mondat egy férfi szájából, hogy 'na, ezt az autót biztosan egy nő vezeti'? Jobb, ha nem is tudjuk, hiszen nyilvánvaló, hogy a legtöbb férfi - és olykor maguk a nők is - előítélettel viseltetnek a női vezetők iránt. Pedig néhány országban a nők olcsóbban köthetnek biztosítást az autójukra mint a férfiak, mivel a kutatások azt mutatták, hogy biztonságosabban vezetnek. Ezek után joggal vetődik fel a kérdés: most akkor ki vezet jobban? Kovács Katival, Janicsák Vecával és Fekete Viviennel beszéljük meg tapasztalatainkat.

Az előrejelzések szerint hamarosan négyszer több nő vásárol majd autót, mint eddig. A téves közmegítélés szerint a férfiak jól, a nők pedig pocsékul vezetnek. A vélekedést vajon a tapasztalat formálja, vagy egyszerűen egy negatív hiedelem, ami a nők másodlagos nemi szerepe miatt alakult ki?

A kutatási eredmények módosíthatnak ezen a téveszmén. Felmérték, hogy a férfiak 77 százalékkal nagyobb eséllyel veszítik el életüket autóbalesetben, mint a nők. Ennek oka, hogy lényegesen több kockázatot vállalnak, bátrabbak, nagyobb sebességgel vezetnek, és gyakrabban ülnek a volán mögé alkohol befolyása alatt, mint a nők. A hazai tapasztalatok sem mutatnak más képet. A Közlekedéstudományi Intézet felmérése szerint a férfiak évente átlagosan 4,5-szer több balesetet okoznak, mint a nők.

Másképpen vezetünk

Kultúrától függetlenül a világ minden részén jelentkeznek alapvető különbségek a férfi és női autósok között. Ezek hátterében elsődlegesen nem a vezetési készségek, hanem a viselkedéstudomány és a pszichológia világához tartozó tényezők állnak. Bizonyítható, hogy az utakon a férfiak lényegesen agresszívabbak és versengőbbek a nőknél. A versengő férfi kategóriába tartozik  Michelisz Norbert. Ő az első magyar autóversenyző, aki FIA (vagyis túraautó) világbajnoki futamon győzelmet aratott. A férfiak továbbá hajlamosabbak a szabályok megszegésére, szeretnek kockáztatni. Ezek a tulajdonságok a férfiak többségében evolúciós maradványok, a '”harc a túlélésért” elvét követő viselkedésmód. A hölgyek kevesebb kárt tesznek autóikban, kisebb kockázatot vállalnak vezetés közben, jobban felmérik a veszélyeket, ritkábban lépik túl a megengedett maximális sebességet. Bár Kovács Kati,  akinek 1968 óta van jogosítványa, aktív női sofőrként energikusan, erőteljesen vezetett. Ez személyiségével teljesen összhangban van, mégis két éve már csak utas. Janicsák Veca is rengeteget vezet – van úgy, hogy napi öt-hatszáz kilométert is megtesz a fellépések miatt, bár csak másfél éve van jogosítványa és autója.

Amiben biztosan jobbak vagyunk

A nők következetesen jobbak a szabályok elsajátításában és a figyelemváltásban, vagyis a  volán mögött jobban teljesítenek. A nőkre evolúciós okoknál fogva sokkal jellemzőbb a kockázatkerülő, normakövető magatartás. Hajlamosabbak együttműködést tanúsítani a közlekedésben. Jól szemlélteti ezt a hozzáállást, hogy az index és a féklámpa ötlete is egy nő nevéhez köthető. A színésznőként ismert Florence Lawrence (1886-1938) vetette fel ugyanis, hogy valamilyen módon jelezni kellene a kanyarodási és megállási szándékot a közlekedés többi részvevője számára. Talán ennek is köszönhető, hogy a hölgyek összességében kevesebb anyagi kárt okoznak vezetés közben, mint a férfiak. Sajnos ennek a ténynek a gépkocsival kapcsolatos biztosítási díjakban az idei évtől már nincs kézzel fogható jele.

Ezen a ponton álljunk meg egy pillanatra és feltétlenül hívjuk ide életünk párját, mert – kárpótlásul az eddigiekért - egy nagyon fontos kutatási eredményt kell megosztanunk vele. Uraim, figyelem: bebizonyosodott, hogy mi, nők jól értünk a térképolvasáshoz és jellemzően előre megtervezzük az útvonalainkat! Gondolták volna?

S ha ez nem lenne elég, bemutatjuk Fekete Vivient, aki 2012-ben elnyerte a Magyarország legjobb női vezetője címet. Vivien az országos autós ügyességi versenyen rutin- és vezetéstechnikai feladatok teljesítésével 50 hölgysofőr közül került ki győztesen.

A nem is létező „leggyakoribb női vezetési hibák”

Tipikus női hibaként tartják számon az iránytévesztést, vagyis a jobb és baloldal összekeverését. Szintén elsősorban nőkre jellemző, hogy tolatáskor nem jól mérik fel a távolságokat - innen ered a '”női parkolóhelyek” elterjedése a bevásárlás megkönnyítésére. Az autóvásárlásnál viszont a nők kevésbé hajlamosak a költekezésre, a biztonságos autókat keresik és nagyon fontos számukra a design is. És nem csak autóvásárláskor…. De ezt majd egy másik adásban beszéljük meg.

Végül is, ki vezet jobban?

Nehéz lenne teljes bizonyossággal eldönteni. A nők biztonságosabban és megfontoltabban, a férfiak bátrabban és dinamikusabban autóznak, és általában többet tudnak műszaki szempontból az autókról. Egy biztos, a férfiaknak még szükségük van egy kis időre, hogy megszokják és tolerálják a női vezetőket az utakon. Addig pedig gyártani kéne pár viccet róluk is, ellensúlyozandó a már meglévő mennyiséget, ahol nekünk, nőknek jut a negatív főszerep.

Kapcsolódó cikkek:

Nő és volán

„Biztos működik valami, de hogy mennyire tudat alatti, azt nem tudom eldönteni” – válaszolja...

Tovább olvasom