A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Két kerék vagy négy kerék?

Itthon a városi kerékpározással kapcsolatban egyelőre erősen megoszlanak a vélemények. Sokan a biciklisek jelenlétét a forgalomban, mások a biztonságot, a balesetek lehetőségét kifogásolják. Európa más országaiban sokkal régebbi kultúrája van a kerékpározásnak, amerikai kutatók pedig azt tapasztalják, hogy egyre kevesebb fiatal törekszik arra, hogy saját gépkocsija legyen. Vendégeink autósok, kerékpárosok, rolleresek: Dollyval, Polyák Lillával, Majsai-Nyilas Tündével és meglepetés férfi vendégünkkel beszélgetünk, aki szintén a kerekek szerelmese!

Amszterdam vagy Párizs mindig is klasszikusan kerékpáros városnak számított. Mára már bátran mondhatjuk, hogy Róma, Budapest vagy Barcelona is ilyenek.

Kevesebb autó, több kerékpár fogy

Az angol nyelvű NRP oldal összefoglalója szerint a legnagyobb mértékben ott nőtt a biciklisek száma, ahol az elmúlt években a legnagyobb volt a visszaesés az új autó eladásokban. Így Romániában, Görögországon és Magyarországon is nagyon mennek a kerékpárok. 2012 első hat hónapjában alig 6,44 millió új autót adtak el Európában, amely 6,7 százalékos csökkenés a már nem túl előző évhez képest.

Majsai-Nyilas Tünde színművész élete regényesen alakult: balett-táncosként indult, a Mojszejev tánciskolában is tanult, majd hazajött és színész lett. Sokfelé járt a világban, élt a Fidzsi-szigeteken is. Szenvedélyes rolleres. Felnőtt-rollerén gyermekét is el tudja vinni az iskolába. Bár van jogosítványa, úgy érzi, ahhoz, hogy biztonsággal vezessen és vigye három gyermekét, néhány vezetés órát még vennie kell.

Scherer Péter építőmérnökből lett színész. Ahova csak teheti, két keréken megy. Sőt, egykerekűzni is tud! Télen-nyáron kerékpározik Budapesten. Családjával rendszeresen tesznek hosszabb kerékpár-túrákat is, amikor nagyon élvezik a természet közelségét, a táj szépségét. Gépkocsiját csak hétvégén használja, amikor nincs dugó a városban. Örömmel tapasztalja, hogy egyre nagyobb a kerékpáros-forgalom, ehhez új kerékpáros utak épülnek, és idén tavasszal elindul Budapesten a MOL Bubi, a közösségi közlekedés egy új formája, amely egyesíti az egyéni közlekedés szabadságát a kötött pályás közlekedés megbízhatóságával. A bicikli használata – regisztráció után – az első 30 percben ingyenes lesz, ezt követően már használati díjat kell fizetni, melyre több lehetőség is kínálkozik. Használat után a bringát bármelyik tárolóban leadhatjuk. A MOL Bubi 4-5 kilométernél hosszabb útra a közösségi közlekedéssel kombinálva kínál új és hatékony alternatívát, ez pedig igen nagy lépés a környezettudatos és fenntartható közösségi közlekedés elterjesztéséért.

Európai viszonylatban is kerékpáros-barát Magyarország

A környezetbarát közlekedési módok használatának jelentőségére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium több kampánnyal is igyekszik felhívni a figyelmet (Bringázz a Munkába!, Európai Mobilitási Hét) az önkormányzatokkal, vállalatokkal és civil szervezetekkel együttműködve. Huszonhárom önkormányzat és huszonnyolc munkahely kapta idén a Kerékpárosbarát Település és Kerékpáros Munkahely díját  2014. január 22-én, a REC (Regional Environmental Center) központjában tartott díjátadón.

 

Kapcsolódó cikkek: