A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Iskolakezdés - stresszmentesen!

A gyerekek nagy többsége már előre készül az iskolára. Elindul egy új fejezetet az életükben. Majd az első hét után előre nem tervezett gondok és problémák sokasága jelenik meg. Olyan szülőkkel beszélgetünk, akik már végigjárták ezt az utat és sikerrel vették az akadályokat. Itt lesz velünk Benkő Nóra, Várnagy Andrea és Medveczky Kata. Meglepetés férfi vendégünk feleségével tudatosan választott iskolát kislányuknak.

 

Holnap megkezdődik az iskola a kicsiknek és a nagyoknak is. Az elsősek tele várakozásokkal indulnak útra, kikre nagy hatással lehet a környezetük hozzáállása az iskolakezdéshez. A nagyobbak, akik tudják, - milyen az iskolapadban ülni - a tanulást annyira nem, de a barátokkal való találkozást annál inkább várják. De talán a legnagyobb megpróbáltatás minket, szülőket ér. Hogyan vegyük jól az akadályokat? Mit tegyünk, hogy a tanszerek beszerzésének nehézsége ne hasson ki a kisdiákokra?

Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni."

/Szentgyörgyi Albert/

Menni vagy nem menni? - Az iskolaérettség kérdéséről

Azon gyerekek esetében, akik év közben töltik be a 6. életévüket felmerül a kérdés, hogy mikor is kezdjék el az iskolát? Mikortól számítanak iskolaérettnek? Az iskolaérettség egy belső érési folyamat, amelynek fizikai és pszichikai szempontjai is vannak. Fizikai kritériumok közé tartozik például - az életkorhoz mérten - a megfelelő magasság és testsúly, a jó egészségi állapot és a fizikai erőnlét. Nem utolsó szempont pedig a kézdominancia kialakulása. A pszichés kritériumok körébe tartozik a gyermek érdeklődődése és nyitottsága a környezete felé, az elemi gondolkodás, a megfelelő beszédkészség kialakulása és mások meghallgatásának igénye. Fontos a megfelelő önismeret és az elemi mennyiségű egyéb ismeret is. 

A 6 éves gyermeknél az óvónő hozhatja meg azt a döntést, hogy iskolaérett-e. Amikor nem születik egyértelmű döntés, abban az esetben szakértőhöz fordulnak. Természetesen, ha az óvónő döntésével a szülő nem ért egyet, akkor abban az esetben is kikérheti egy szakember véleményét. A legkésőbbi iskolakezdés korhatára a 8. életév, itt azonban a döntést egy szakértői bizottság hozza meg. Minden gyermek más és más ritmusban fejlődik. Nem kell aggódnunk, ha hat éves gyermek esetében még úgy döntünk, hogy ne kezdje el az iskolát, ugyanis ez alatt az egy év alatt óriásit fejlődhet. Mindenkép fontos, hogy ne kényszerítsük bele olyan helyzetbe, amelyhez még nem érett. Ugyanis elmehet a gyermek kedve a tanulástól, ha nem megfelelően fog teljesíteni az órákon.