A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Fekete doboz

Többen félünk a repüléstől. Úgy gondoljuk, sokkal biztonságosabb két lábon járni a Földön. Pedig ez nem igaz! 10 millió utasra kevesebb, mint három légi katasztrófa jut. A fejlesztések állandóak, napról napra tökéletesítik a felhők felett való közlekedést. Légi élményeikről mesélnek mai vendégeink, Leposa Edina, Oroszlán Szonja, Rost Andrea - és a repülésben szintén jártas férfi vendégünk.

A légi balesetek mindig hatalmas pánikot és félelmet keltenek. Pedig, ha a valószínűségi számítások adatait vesszük figyelembe, meg kell nyugtatnom a kedves Olvasót, hogy még mindig a legbiztonságosabb közlekedési mód. A félreértések mindig abból adódnak, hogy a média éppen mit emel ki a napi hírekben. Azt gondoljuk, az erről szóló hírek mennyisége egyenesen arányos a balesetek valószínűségével is.

A világ legnagyobb gépe

Az óriás neve: A380. Ma erről úgy beszélünk, mint anno az 1912-ben emberi kéz által épített legnagyobbnak számító hajóról, a Titanicról. Az A380-as repülő mérete több mint 70 méter hosszú, beceneve: Super Jumbo. Magyarországon 2011-ben mutatta meg magát először. A statisztikai adatok azt mutatják, – a számok pedig nem hazudnak – hogy eddig, ennél a típusnál egy baleset történt és az sem volt halálos kimenetelű.

Oroszlán Szonja színésznő nagyon szereti a repülést. Ha megzavarják a nyugalmát azzal, hogy idegenek beszédbe elegyednek vele, akkor képes 9 órán keresztül olvasni. Ez körülbelül 600 oldalt jelent nála. Első útja még a rendszerváltás előtt volt. Az osztálytársaknak sem merte elmondani, olyan kuriózumnak számított akkoriban a repülés. Diszkriminációnak érzi, hogy a csomagok méretének kritériumait ugyanakkorára szabták a nőknél, mint a férfiaknál. Pakolási módszere a „hurkázás”. A ruhák feltekerése egy helytakarékos módszer, ha már rá van kényszerítve, hogy olyan méretű bőröndbe pakoljon, mint a másik nem.

Tarjányi Péter biztonságpolitikai és rendőrségi szakértő szerint, aki a repüléstől fél, az az ismeretlentől tart. Hihetetlen élményekről számol be. Például, volt hogy fegyenceket szállítottak a gépen, amikor a fedélzeten kitört egy lázadás. Meg kellett akadályozniuk, hogy elszabaduljon a pokol. Elmondása szerint egy repülőgép balesetnél a mérnökök, a pilóták és minden érintett tanul a hibából. Próbálják orvosolni a helyzetet, hogy többé ilyen ne fordulhasson elő. Ezen a területen nem marad megválaszolatlan kérdés.

Kényelem és pihenőhely nemcsak az utasoknak jár

Gondolkodtak már azon rutinos utazóink, hogy a kiszolgáló személyzet hol is pihen meg az út során? Hihetetlen, de nekik is van egy kis kuckójuk, ami a repülőgép tetőtere közelében lett kialakítva, ahova a stewardessek elvonulhatnak egy kis regenerálódásra. Vannak olyan gépek, ahol szórakoztatórendszer és pizsama is várja őket. Ezt természetesen fel- és leszállás alatt nem lehet használni. Ezen kívül a pilóták részére is ki van alakítva egy külön fekvőhely.

Egy repülőút során előírás van arra mit, miből, milyen súllyal hova lehet pakolni: kézipoggyász, kisbőrönd, nagybőrönd. Repülés előtti este elő a személymérleggel! Dekára pontosan ki kell centizni, mennyi ruhát, piperecuccot és egyéb dolgot pakolhatunk be egy nyaralásra. Ezek után, ha már sikeresen becsekkoltunk, szeretnénk kényelmesen tölteni a rövidebb vagy hosszabb utunkat. A kényelmünk megteremtéséhez mindenképpen szükséges egy kispárna. A legjobb hely vagy az ablak melletti – a látvány miatt, vagy a szélső sorok külső része, ahonnan könnyen ki tudunk menni a mosdóba, vagy meg tudjuk mozgatni a tagjainkat. Fontos, hogy vigyünk kézkrémet, mert a bőrünk nagyon ki tud száradni és ne féljünk vizet kérni a kiszolgáló személyzettől. Ha tudunk, aludjunk, így korábban leszünk képesek alkalmazkodni az időzónaváltozáshoz.  

Repülni csodálatos és a valószínűségszámítás adataira hagyatkozva biztonságos érzés is. De ne feledjünk azért a kézipoggyászba túlélőcsomagot pakolni, ha a bőröndünk logisztikai okokból mégsem érkezne meg velünk együtt az úti célba!

Kapcsolódó cikkek: