A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

Hogyan dicsérjünk jól?

Tudjuk, hogy a dicséret fontos, a gyerek önbizalma múlhat rajta. Azon viszont már ritkábban gondolkodunk el, hogy egyáltalán nem mindegy, milyen visszajelzéseket adunk neki. A dicséret akár kétélű fegyver is lehet. Ha nem jól alkalmazzuk, nemhogy erősíti, de alá is áshatja az önbizalmat.

Fotó: Thinkstock

„Az egyik leggyakoribb hiba, hogy elfelejtünk visszajelezni a gyereknek akkor, amikor fontos dolgot csinált, csak esetleg nem olyan látványosat” – mondja Németh Erika klinikai gyermek-szakpszichológus. Például ha az izgága gyerek csendben elvan egy órán át, nem dicsérjük meg érte – inkább megszidjuk, ha véget ér a csend. Vagy ha a kiskamasz kitakarítja a szobáját – persze, nem tökéletesen –, akkor elkezdjük a hibát keresni benne, vagy gunyorosan megjegyezzük: „Végre rendet raktál, már itt volt az ideje.” „Ilyenkor inkább nagyon meg kellene dicsérni. Ha nem bírjuk lenyelni, hogy nem sikerült tökéletesen, az rólunk szól, nem a gyerekről.”

Ne a személyiséget, hanem a viselkedést dicsérjük!
„A gyerek énképe a visszajelzésekből épül fel. Ha folyton azt mondogatjuk neki, hogy »szép vagy«, »okos vagy«, akkor túlságosan pozitív énképet alakítunk ki benne, ami később még hátráltatni is fogja.” Az okos, ügyes, tökéletes gyerek képébe ugyanis nem fér bele az, hogy hibázzon vagy rosszul érezze magát.

Ha mégis hibázik vagy negatív érzései támadnak, azt úgy fogja értelmezni, hogy ő mégsem olyan jó, tehát leépül az önbizalma. Hogy ezt megakadályozza, kerülni fogja a kudarcokat, nem mer belevágni új kihívásokba, ami odáig is elvezethet, hogy nem bontakoztatja ki a benne rejlő képességeket. Ha viszont a viselkedését dicsérjük, abból felépít magának egy reális énképet, és tisztában lesz vele, hogy miben tehetséges és miben kevésbé az.

Ne a teljesítményt, hanem az erőfeszítést dicsérjük!
„Ha csak a teljesítményt ismerjük el, azzal azt üzenjük a gyereknek, hogy kizárólag akkor érdemel dicséretet, ha jól sikerül, amit csinál.” Ezzel azt érjük el, hogy nagyon magasak lesznek az elvárásai önmaga felé, maximalista lesz, nem tud örülni a kisebb sikereknek, a hibáktól pedig tartani fog.

Árthat is!
Carol Dweck, a Columbia Egyetem pszichológusprofesszora négyszáz ötödikes gyerek részvételével végzett érdekes kutatást. Mindenkinek ugyanazt a viszonylag egyszerű, képes IQ-tesztet kellett kitöltenie.

Az egyik csoportot az intelligenciája alapján dicsérték (nagyon ügyes voltál, biztosan nagyon okos vagy!), a másikat az erőfeszítései alapján (nagyon ügyes voltál, biztosan mindent megtettél, hogy sikerüljön!).

A következő körben a gyerekek választhattak, hogy könnyű vagy nehéz tesztet szeretnének kitölteni. A kemény munkájukért dicsért gyerekek 90 százalékban a nehezebb feladatsort választották, az okosságuk alapján dicsértek többsége viszont a könnyű tesztet kérte. Dweck szerint ez azért lehet, mert az okosnak nevezett gyerekek féltek attól, hogy esetleg kiderül, mégsem olyan okosak, ezért inkább nem is vállalták a nehezebb feladatokat.

Ezután mindenki nehéz tesztet kapott, senkinek nem is sikerült jól, a reakciókban viszont óriási különbségek mutatkoztak. Az eszükért dicsért ötödikesek teljesen elkeseredtek, a másik csoportból viszont jó páran újabb hasonló feladatokat akartak megoldani, hogy fejlődhessenek.

Az utolsó körben mindenki újra könnyű tesztet kapott. Az intelligenciájukért dicsért gyerekek eredménye 30 százalékkal romlott az első feladatsorhoz képest, az erőfeszítésükért elismertek viszont 20 százalékkal jobban teljesítettek, ami egyértelműen rámutatott, hogy a nem jól alkalmazott dicséret akár ronthatja is a teljesítményt.

Még veszélyesebb, ha azt mondogatjuk neki, hogy ő a legjobb. „Ez rémisztő elvárás elé állítja a gyereket: ha ő a legjobb, akkor meg is kell őriznie ezt a pozíciót, ezért iszonyatosan tepernie kell. Ráadásul ebben van egy összehasonlítás is, holott nem másokhoz kellene mérnünk a gyereket, hanem abban kellene segíteni, hogy kihozza magából a maximumot.”

Legyünk hitelesek!
Nemcsak akkor adhatunk pozitív visszajelzést a gyereknek, ha valamiben nagyon jó. Olyankor is szüksége van a megerősítésre, amikor egy számára fontos dologban nem igazán ügyes.

„Például, ha boldogan focizik a nagyfiúkkal, de egyetlen gólt sem rúg, akkor megdicsérhetjük, mennyire bátor volt, hogy beállt közéjük.”

A kicsi óvodás is megérzi, ha nem vagyunk őszinték vele. Nem az a cél, hogy mindenáron megdicsérjük, hanem hogy megerősítsük abban, ha valamit jól csinált.

„Ha pálcikaemberkéket rajzolt, ne azt mondjuk, hogy gyönyörű képet készített, hanem dicsérjük az erőfeszítéseit, vagy emeljük ki azt a részt, ami tetszett nekünk a rajzából” – javasolja a szakember.

Abban dicsérjük, ami neki fontos!
Gyakran elkövetjük azt a hibát, hogy egy adott irányba akarjuk terelni a gyereket, és csak azokat a viselkedésformáit dicsérjük, amelyek ebbe az irányba vezetik. Például azt szeretnénk, hogy focizzon, ezért ebben erősítjük meg.

Pedig lehet, hogy a szíve szerint táncolna vagy színjátszó körbe járna, csak észre sem vesszük, hogy abban is tehetséges. „A dicséret egyik funkciója, hogy segítsen a gyereknek ráismerni, milyen lehetőségek rejlenek benne, ez viszont csak úgy lehetséges, ha őt magát tartjuk szem előtt, nem pedig a saját elképzeléseinket.”

Ne essünk túlzásokba!
Számtalan kutatás bebizonyította, hogy ha túl nagy jutalmat adunk valakinek egy-egy tettéért, akkor egy idő után már csak ez fogja motiválni. Ha minden ötösért pénz vagy csoki jár a gyereknek, vagy beígérjük neki, hogy a jó bizonyítványért biciklit kap, akkor félő, hogy nem alakul ki a belső motivációja. „Apró jutalmat adhatunk, de hangsúlyozzuk, hogy azért örülünk a sikerének, mert az neki fontos” – javasolja szakértőnk.

Címkék: tanulás, dicséret, tehetség, gyereknevelés, maximalizmus, jutalmazás, ártó dicséret

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!